Tuesday, October 13, 2009

Mahasiswa Jangan Hilang Adab !


Mempamerkan budi bahasa yang baik dan berakhlak mulia merupakan tuntutan hidup yang perlu wujud dalam diri setiap individu walau ke mana kakinya melangkah. Namun sejak akhir-akhir ini terdengar omelan daripada beberapa orang tua yang kurang menyenangi sikap anak-anak muda tatkala berurusan dengan mereka. Apa yang lebih dikesalkan adalah, kebanyakkan anak-anak muda itu berpendidikan tinggi yang bergelar mahasiswa dan mahasiswi universiti.


“ Tak tahu saya, tanyalah orang lain, saya bukannya kaunter pertanyaan. Nun, dekat bangunan pentadbiran ada PR universiti, pergilah tanya.” Tegas dan kasar anak muda itu menutur kata. Mahasiswa yang berbadan tegap dan agak segak itu berlalu pergi dengan angkuh. Demikianlah di antara fenomena yang berlaku di kalangan mahasiswa masa kini. Walaupun mempunyai pendidikan yang tinggi, namun terdapat segelintir daripada mahasiswa mempunyai tingkahlaku yang buruk serta tidak menghormati orang lain.


Adab yang baik menjadi cerminan bagi seseorang individu untuk berada di gelanggang kehidupan. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud :


“ Tidak ada sesuatu yang lebih berat dalam timbangan ( pada hari kiamat ) dari akhlak yang baik.”


Justeru itu mahasiswa masa kini tidak boleh memandang remeh terhadap adab dan akhlak dalam kehidupan seharian. Ilmu yang diperolehi perlu dimanfaatkan dan apa sahaja masalah yang membelenggu diri tidak boleh dijadikan alasan untuk bersikap kasar kepada orang lain.Kemahiran berinteraksi, kebijaksanaan dalam mengawal emosi dan kesungguhan memperkukuhkan kesucian hati seharusnya dipasak setiap masa agar akhlak terpelihara dan tingkah laku sentiasa terjaga.

1 comment:

  1. salam..kits sbg mahasiswa jgn terlalu angkuh dgn kedudukan yg kita ada krn tidak smemstinya org yg tidak dapat msk u itu tidak berilmu.Allah s.w.t sudah ttpkan masing2 rzeki seseorg itu. wlau byk mana ilmu kita pelajari namun adab dlm menghormati org mrupakan cermin keperibadian diri kita..ssghnya sama2 lah kite renungkan dan mnjadi pringtn bt kita semua..

    ReplyDelete